Alfa Romeo

La meccanica della emozioni

Raakt u niet uitgekeken op de elegante designs van sportieve Italiaanse modellen? Gaat uw hart sneller kloppen bij het horen van een indrukwekkend motorgeluid? Krijgt u de kriebels in uw onderbuik bij de gedachte aan kronkelende kustwegen bij een ondergaande zon?

U en ik delen de passie van Alfa Romeo, techniek vol emotie.

Italiaanse auto’s hebben iets bijzonders en de auto’s die het embleem van Alfa Romeo dragen springen daar bovenuit. Dat ligt niet alleen aan de kenmerkende vormgeving en het karakteristieke motorgeluid. Het hele plaatje klopt. Het zijn wagens met hartstocht. Van grill tot spoiler.

 

 

Bewaren

De Oorsprong van Alfa Romeo

De oorsprong van alle Alfa Romeo occasions die u bij Het Autohuis in de showroom vindt ligt in Italië. Een sportieve geschiedenis van Milaan tot de Zaanstreek. Op de dag dat ir. Nicola Romeo in 1919 de A.L.F.A.-fabriek hernoemde en er zijn eigen naam aan voegde, werd het wereldmerk geboren.

Romeo nam in 1916 de fabriek over die ooit gestart was door de Fransman Alexandre Darracq. Darracq stichtte in 1906 de Società Anonima Italiana Darracq (SAID) in Italië. Zijn doelstelling was om met kleine modellen de Italiaanse markt te veroveren, die toen nog in de kinderschoenen stond in vergelijking met Duitsland en Frankrijk.

Alhoewel de gedachte de Italiaanse markt te veroveren met oudere en kleine modellen vanuit economisch perspectief slim was, was Darracq niet succesvol met SAID. Zijn eerste twee modellen waren motorisch te zwak voor de op dat moment slechte en steile Italiaanse wegen.

 

 

Bewaren

De eerste echte Alfa

De eerste Alfa Romeo

In 1909 kocht Ugo Stella, de bedrijfsleider van de Italiaanse vestiging, Darracq uit. Een nieuw tijdperk brak aan en vanaf 24 juni 1910 ging de fabriek verder onder de naam Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, kortweg ALFA.

Giuseppe Merosi, geschoold bij Fiat en Marchant, werd ingehuurd als ontwerper. Zijn opdracht was het ontwikkelen van een door en door Italiaanse sportauto. De eerste echte Alfa’s met zijn signatuur werden voortgestuwd door een viercilinder zijklepmotor van 2,4 liter en 4,1 liter met respectievelijk 12 en 24 pk. Viermaal de kracht van het grootste Darracq-model.

 

 

Bewaren

De komst van Nicola Romeo

Tijdens de Eerste Wereldoorlog verschijnt Nicola Romeo op het toneel. De ervaren zakenman kocht de laatste aandelen van de Darracq-familie op en kocht zich vervolgens 100% eigenaar. Interessant detail is dat Romeo, van oorsprong een pomp- en compressorfabrikant, geen liefhebber was van automobielen. Hij gebruikte de fabriek voor het produceren van tractoren, vliegtuigmotoren en spoorwegmaterieel. Auto’s rolden niet meer van de band gedurende de oorlogsjaren.

De oorlog liep af in 1918 en de ondernemer nam de kans opnieuw auto’s te gaan produceren. Nicola wilde graag zijn naam verbonden zien met het bedrijf en niet de vooroorlogse naam ALFA aannemen. Het nieuwe Italiaans sportmerk luidde “Alfa Romeo”.

Bewaren

Een Italiaanse sportwagen

Het merk Alfa Romeo kreeg in die tijd de lading van Italiaanse sportwagen, die we nu zo goed kennen, door deelname aan de diverse races die Italië rijk is. Hier werd veel succes geboekt en met de stijgende naamsbekendheid stegen de verkopen gestaag.

Rond 1925 werd Merosi als technisch hoofd opgevolgd door Vittorio Jano. Het was Enzo Ferrari, toen hoofd van het raceteam van Alfa Romeo, die er voor zorgde dat Jano zijn aanstelling in het raceteam van FIAT verliet. Jano creëerde de legendarische P2, een auto die zeven jaar lang de grand-prixwedstrijden zou domineren. In 1932 werd de P2 opgevolgd door de Tipo B, een wagen die gedurende twee jaar elke Grand Prix won waaraan hij deelnam.

Bewaren

De gloriejaren in de Formule 1

Giulietta 19501950 was het eerste jaar van de formule 1. Met Giuseppe Farina en Juan Manuel Fangio werd deze gedomineerd door Alfa Romeo. Tweemaal werd de wereldtitel gewonnen. In de jaren vijftig wijdde Alfa Romeo zich aan modellen met hoge sportieve prestaties die in grote series gebouwd konden worden. De Alfa Romeo 1900 is het eerste model die volledig op de lopende band was geproduceerd. Voor het elegante carrosserie ontwerp werkt Alfa Romeo nauw samen met carrosseriestilisten zoals Bertone, Zagato en Pininfarina. In 1954 leverde dit de Giulietta op.

 

 

 

Bewaren

Hand in hand met Fiat

De eerste 164Sinds de jaren tachtig maakt Alfa Romeo samen met Ferrari en Lancia deel uit van het Fiat-concern. Ook binnen het Fiat-concern heeft het merk altijd haar karakteristieke eigenschappen behouden. De liefhebbers, de Alfisten, vreesden dat het merk haar eigenzinnigheid zou verliezen, maar met de komst van de 75 en 164 en later de 156 en 166 is het tegendeel definitief bewezen.

 

 

Bewaren

Hoge kwaliteit, sportieve prestaties en Italiaans design.
Dat zie je, dat hoor je, dat voel je.

La meccanica della emozioni.

Alfa Romeo in Noord-Holland

Het Autohuis bracht in 1984 Alfa Romeo naar de Zaanstreek en is tot op de dag van vandaag de enige servicedealer voor dit prachtige merk. Kijk in het actuele assortiment of uw favoriete model er tussen staat, zo niet dan gaan we actief op zoek naar uw premium occasion.